Vad är Google Analytics?

Google Analytics är ett gratis verktyg för att visa statistik kring användandet av en webbplats. Verktyget kan användas för att studera en mängd olika parametrar, men det mest grundläggande syftet är att ta reda på hur många besökare ens webbplats har, samt att t.ex. analysera vilka underliggande sidor som användare besöker mest.

Google Analytics och rccShiny

I rccShiny finns redan inbyggd funktionalitet för att koppla den resulterande shiny-applikationen till Google Analytics. Nedan följer instruktioner för hur man går till väga för att få detta på plats för sitt registers interaktiva årsrapport på statistik.incanet.se.

Steg 1: Skapa ett Google Analytics-konto för ert registers interaktiva årsrapport

Att komma igång med Google Analytics går väldigt enkelt genom att följa instruktionerna här:
https://support.google.com/analytics/answer/1008015?hl=sv

Viktigt att tänka på är att ni endast behöver skapa en så kallad “egendom” för hela er interaktiva årsrapport, dvs. ni behöver inte skapa en egendom för varje shiny-applikation.

Steg 2: Skapa en .js-fil innehållande koppling till Google Analytics

Vi kommer nu behöva spara ner en .js-fil innehållande lite JavaScript-kod som refererar till er egendoms spårnings-id. Instruktioner för att hitta denna kod finns i nedanstående länk samt i exemplet i nedanstående skärmdump:
https://support.google.com/analytics/answer/1008080

Använd nu en texteditor för att skapa en .js-fil med valfritt namn (t.ex. ga.js) och klistra in nedanstående kod där ni också ersätter UA-XXXXX-Y med er eget spårnings-id.

Observera att raden innehållande anonymizeIp är viktig då den förhindrar Google från att lagra besökares fullständiga IP-adress.

(function(i,s,o,g,r,a,m){i['GoogleAnalyticsObject']=r;i[r]=i[r]||function(){
(i[r].q=i[r].q||[]).push(arguments)},i[r].l=1*new Date();a=s.createElement(o),
m=s.getElementsByTagName(o)[0];a.async=1;a.src=g;m.parentNode.insertBefore(a,m)
})(window,document,'script','https://www.google-analytics.com/analytics.js','ga');

ga('create', 'UA-XXXXX-Y', 'auto');
ga('set', 'anonymizeIp', true);
ga('send', 'pageview');

Steg 3: Kopiera .js-filen till servern

Ladda nu upp .js-filen till ert registers katalog på statistik.incanet.se, förslagsvis under underkatalogen “_libs”. I exemplet för NPCR ligger därmed filen under sökvägen:
https://statistik.incanet.se/npcr/_libs/ga.js

Steg 4: Justera anropet till rccShiny

I anropet till rccShiny kan man ange sökvägen till ens .js-fil i en parameter med namnet gaPath. I exemplet för NPCR anges därför följande parameter vid skapandet av varje rccShiny-applikation:

rccShiny2(
  ...,
  gaPath = "/npcr/_libs/ga.js"
)

Ersätt således sökvägen ovan med korrekt sökväg till .js-filen för er interaktiva årsrapport. Ni behöver inte ange https://statistik.incanet.se i början av sökvägen. När sökvägen börjar med / antas sökvägen referera till den server som sidan ligger på.

Steg 5: Lägg till referens till Google Analytics i index.html

Utöver att spåra besökare på varje rccShiny-applikation vill ni säkert också vilja kunna spåra hur många besökare ni har på själva menysidan (index.html). Detta görs genom att lägga till följande kodsnutt i <head>-sektionen i index.html (nedanstående exempel förutsätter att .js-filen heter ga.js och ligger i en katalog “_libs” som är en underkatalog till katalogen där index.html ligger):

<script src='_libs/ga.js'></script>

I exemplet för NPCR kan det således se ut som såhär:

Steg 6: Verifiera

Verifiera gärna att allt funkar genom att besöka menysidan samt några rapporter och kontrollera att besöken loggas i Google Analytics. Vid frågor, hör i första hand av er till er regionala rccShiny-stödperson.

Använda Google Analytics tillsammans med möjligheten att spara val mellan appar

I rccShiny finns numera möjligheten att tillåta användaren att spara sina parameterval mellan olika appar. Denna feature använder sig av så kallade URL query parameters, dvs. värdet på de olika parametrarna skickas med i webbadressen till respektive app. När detta används tillsammans med Google Analytics uppstår ett problem, då hela adressen, inklusive parameterval, sparas och redovisas som separata webbsidor i Google Analytics. Som tur är finns en enkel workaround för detta, och det är att helt enkelt instruera Google Analytics att i redovisningen filtrera bort hela strängen med parameterval. Besök på samma app men med olika parameterval redovisas då under samma webbadress. Observera dock att hela adressen, inklusive URL query parameters, med denna lösning sparas av Google Analytics, då det bara är själva redovisningen som filtreras. Ingen information går alltså förlorad.

Logga in på Google Analytics, gå till Admin (kugghjulet längst ner till vänster), välj All filters och sedan Add filter. Sätt ett valfritt filternamn, välj Search and replace, välj sedan Request URI under Filter Field och skriv följande under Search String:

\?.*

Lämna allt övrigt som det är (se exempel nedan). Gå sedan tillbaka till besöksstatistiken och verifiera att parametersträngen är bortfiltrerad i redovisningen.